UA-112834510-1

روغن سالم چه روغنی است؟


Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home3/pronicir/public_html/wikiSauce.ir/administrator/components/com_zoo/tables/category.php on line 139

Notice: Undefined offset: 68683 in /home3/pronicir/public_html/wikiSauce.ir/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 106
در دوشنبه, 06 -2668. نوشته شده در سس و سلامتی

روغن سالم چه روغنی است؟

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJw_sigpro has a deprecated constructor in /home3/pronicir/public_html/wikiSauce.ir/plugins/content/jw_sigpro/jw_sigpro.php on line 19

ما در وبسایت ویکی سس اصل و اساس را در ارائه شیوه تهیه انواع سس و رسپی های متنوع چاشنی های خوش طعم قرار داده ایم؛ اما همواره سلامتی این طعم دهنده ها و البته مواد پیش نیاز هر سسی و ارائه مقاله و مطالب مفید در مورد سلامتی و نگهداری سس وظیفه خود می دانیم...

روغن های متنوع یکی از ارکان اصلی سس های مختلف هستند؛ جالب است بدانید روغن خوب حتی می تواند با التهاب ها و آرتروزهای خفیف بجنگد. به گفته دکتر واسیم میر (Waseem Mir) " آرتریت روماتوئید بصورت کلی از التهاب ها سرچشمه میگیرند. با مصرف درست روغن های خوب که دارای اسیدهای چرب کافی و زیاد می باشند می توان از التهاب ها و در نتیجه درد زیاد آرتروزها جلوگیری کرد."

روغن هایی که دارای اسید چرب امگا 3 هستند از جمله روغن هایی هستند که از التهاب ها جلوگیری می کنند و اصولا این روغن ها دارای چربی غیر اشباع بالایی هستند که همواره برای افراد دارای آرتروز توصیه شده اند. تمامی این روغن ها دارای حدود 120 کالری در مقیاس یک قاشق چای خوری هستند پس در صورت داشتن رژیم های خاص به این نکته کاملا توجه کنید و سعی کنید بیش از دو قاشق چای خوری در روز از این روغن ها استفاده نکنید.

استفاده از روغن های سالم نیز بصورت کلی چالش برانگیز است؛ می دانیم گرم کردن هر روغنی در دمای بسیار بالا باعث از دست دادن مواد مفید موجد در آن میشود، بنابراین اولین نکته نوع استفاده شما از یک روغن سالم و خوب است.

در ادامه شش روغنی که از سلامتی بالاتری برخوردار هستند و می توانید از این روغن ها در تهیه سس های موجود در ویکی سس استفاده کنید.

روغن زیتون (روغن زیتونی که بصورت تازه و در اولین مراحل روغن گیری از زیتون بدست میاید)؛ یکی از بهترین روغن های دارای آنتی اکسیدان و فنل های ضد التهاب بصورتی که در سال 2016 و طی تحقیقاتی با رژیم شامل روغن زیتون بر روی موش ها توانستند از آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) جلوگیری کنند. ضمن اینکه رژیم های شامل روغن زیتون باعث کنترل کلسترول ناسالم نیز می شوند.

روغن زیتون دارای کمترین مقدار چربی های اشباع شده (این نوع چربی برای افراد دارای روماتیسم مفصلی بسیار خطرناک است) در میان تمامی روغن هاست. اما نکته در این است که از این نوع روغن تنها در سالادها و سس هایی که نیاز به پخت و پز در دمای پایین دارند استفاده شود (دمای بالا آنتی اکسیدان ها و فنل ها را در روغن زیتون از بین می برد). هر روغنی دارای محدودیت در دریافت گرماست و در صورت افزایش بیش از حد دما مواد همان طور که پیش از این گفتیم مواد مفید خود را از دست میدهد. بنابراین قبل از استفاده از هر روغنی از محدودی حرارتی آن مطلع شوید. 

روغن آووکادو همانند روغن زیتون مملو از چربی های غیر اشباع شده است. این روغن که طعم متعادلی نیز دارد دارای پروتئین C بسیار کم است؛ میزان این پروتئین در هنگام بالا گرفتن درد افراد مبتلا به التهاب مفصلی بسیار در خون بالا میرود؛ استفاده از روغن آووکادو باعث کنترل و کاهش آن میشود. در کنار تمام این خوبی ها مانند روغن زیتون شامل آنتی اکسیدان ویتامین E نیز می باشد.

اما برعکس روغن زیتون این روغن کاملا مناسب برای دماهای بالاست و از آن برای پخت پز و حتی سرخ کردن سیب زمینی نیز می توان استفاده کرد. در کنار اینها از آن برای طعم دادن به سالادها و سبزیجات خام نیز می توان استفاده کرد.

این مقاله ادامه دارد.....

منبع: ویکی سس (لطفا با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.)